8 головних помилок, які швидко і жорстоко знищують “автомат”
1. Не користуватися ручним гальмом
Багато водіїв забувають або не вважають за потрібне користуватися стоянковим гальмом на парковці. А тим часом, якщо автомобіль стоїть на крутому схилі, перевести коробку з режиму Р потім буде дуже складно. У такому положенні зростає навантаження на паркувальний механізм, що призводить до поломки блокування вала.
Крім того, витягуються дроти, через що можуть виникнути проблеми з електрикою. Наприклад, перестають вмикатися задні ліхтарі або стартер.
Навіть якщо на парковці немає сильного ухилу, краще завжди вмикати ручник. Одного положення Р не достатньо, щоб надійно зафіксувати автомобіль. Річ у тім, що в режимі Р замикається стоянковий фіксатор. Він не дає валу прокручуватися і тим самим блокує трансмісію. Але засувка сама по собі дуже невелика, тому не здатна витримувати великі навантаження.
З плином часу вона зношується (особливо швидко, якщо водій часто паркується на поверхнях з ухилом) і ламається. Частинки металу потрапляють в оливу, засмічують проходи і призводять до порушень роботи трансмісії.
Крім цього, вкрай небажано під час паркування на місці з ухилом різко відпускати педаль гальма. У цьому разі машина за інерцією здає назад, і зуби вала вдаряються об блокувальний штифт. У результаті можуть зламатися не тільки зуби, а й фіксатор.
Тому під час постановки машини на стоянку не забувайте користуватися ручним гальмом. Воно забирає на себе частину навантаження, послаблюючи тиск на фіксатор. Досвідчені водії радять спочатку затягнути ручник при витиснутій педалі гальма і тільки потім вмикати режим “паркінг”. У цьому разі ручник візьме навантаження на себе, не давши машині відкотитися назад.
2. Не прогрівати коробку
Не тільки двигун, а й “автомат” потребують прогріву. Це пояснюється тим, що багато коробок у “холодному” стані більш чутливі до навантажень, і тому частіше ламаються. Особливо за низьких температур.
Тому фахівці радять не починати рух, поки трансмісійна рідина не розігріється до 50-90 градусів. А для цього коробці потрібно більше часу, ніж двигуну. Якщо не дочекатися, поки вона досягне робочого стану, і рушити з місця одразу після запуску мотора, коробка може не витримати збільшеного навантаження. Пошкодяться сальники або видавляться ущільнювачі гідроблока.
Щоб подібного не сталося, не забувайте завжди прогрівати коробку-автомат. Для цього ще на стоянці переведіть її спочатку в режим D, потім в R. І дайте їй попрацювати пару хвилин. Потім можна рушати, але дуже плавно.
3. Не міняти ATF-рідину
Водії нерідко не зважають на те, що треба регулярно міняти не тільки моторну оливу, а й трансмісійну рідину. З часом її об’єм стає меншим, а якість – гіршою. У результаті масло перестає справлятися із захистом коробки.
Елементи механізму піддаються великому навантаженню і швидше виходять з ладу. Тому необхідно своєчасно заповнювати обсяг рідини і міняти після закінчення терміну придатності. Причому фахівці радять оновлювати трансмісійне мастило навіть у тому випадку, якщо виробник на цьому не наполягає.
Інтервал заміни робочої рідини залежить від параметрів, заданих виробником. Вони вказані в техдокументації до машини і на етикетці масла. У середньому міняти потрібно кожні 40 – 60 тис. км пробігу. Після подолання 100 тис. км міняти оливу бажано через 30 – 40 тис. км.
4. Старт з двох педалей, пробуксовка і “розгойдування”
Коробку можна вивести з ладу завчасно, якщо часто під час старту в положенні D сильно вдавлювати обидві педалі і відразу відпускати гальмо. У цьому випадку трансмісійне масло сильно перегрівається і втрачає робочі властивості. Також страждають від великого навантаження й інші елементи коробки. Якщо постійно стартувати з двох педалей, то “автомат” зламається через пару десятків тисяч кілометрів пробігу.
А ще він може вийти з ладу завчасно після пробуксовок у снігу або бруду. Погіршать становище також спроби витягнути машину за допомогою розгойдування. Якщо будете часто і швидко перемикати передачі, результат виявиться тим самим – рідина перегріється і елементи коробки зламаються.
Тому якщо забуксували, постарайтеся в паніці не нашкодити “автомату”. Щоб витягнути машину, підкладіть під колеса гілки, стовбури або в найгіршому разі килимки з салону. Ще можна попросити підштовхнути або витягнути на тросі вашу “ластівку”.
5. Неправильне буксирування
Коли з’явилися перші машини з автоматичною коробкою, діяло правило “50х50”. Тобто, автомобіль можна було тягнути на тросі зі швидкістю до 50 км/год і на відстань максимум 50 км.
Згодом коробки-автомати стали складнішими і чутливішими до навантажень. Правила буксирування посилилися. Тепер фахівці настійно рекомендують виконувати умову “30х30”: швидкість – максимум 30 км/год, відстань – 30 км.
Це найбільш щадний режим для сучасних автоматичних коробок. Але тільки в тому разі, якщо виробник дозволяє буксирувати подібним способом. Для деяких моделей “автоматів” це заборонено, тому транспортувати машини треба тільки на евакуаторі.
Якщо вас просять витягнути на тросі застряглий автомобіль, то виходьте зі співвідношень ваги і габаритів. Якщо ваша машина перебуває з ним в одній ваговій категорії, то можете погоджуватися. А якщо заглухле авто більше і важче вашого, то з буксируванням краще не ризикуйте. Інакше зламаєте вже свою коробку.
6. Часто вмикати режим Р
Багато водіїв переходять у “паркінг” за будь-якої зупинки. Особливо часто цим грішать ті, хто тривалий час їздив на “механіці”, а потім пересів на машину з “автоматом”. Часте перемикання на режим Р при коротких зупинках призводить до швидкого зношування фрикціонів та інших елементів.
Тому намагайтеся користуватися положенням Р тільки під час тривалої зупинки. Наприклад, у дуже серйозному заторі або перед залізничним переїздом.
7. Перемикання режимів на ходу
У багатьох сучасних коробках стоїть захист від помилкових дій. Тому в більшості випадків у водія не вийде увімкнути режим Р або R під час руху. Але якщо машина йде на невеликій швидкості або майже котиться, то електроніка може помилково виконати команду.
Перехід на інший режим призведе до удару, від якого постраждають вузли АКПП. Якщо часто перемикати на ходу Р і R, то коробка швидко зламається. І тоді доведеться її міняти.
8. Рух накатом у режимі N
Прагнучи заощадити паливо, деякі водії відключають двигун і вмикають режим N. При цьому не беруть до уваги або просто ігнорують, що “нейтраль” не можна використовувати під час руху. Та й великої економії пального такий спосіб не дасть.
А ось необхідність ремонту наблизить. Річ у тім, що в нейтральному положенні шестерні і гідротрансформатор будуть обертатися, а масляний насос перестане працювати на повну силу. У підсумку деталі не отримають необхідної кількості мастила, через що піддадуться збільшеному навантаженню і швидше зламаються.
Не випадково в техдокументації до автомобілів з АКПП зазначено, що режим N слід застосовувати тільки під час навантаження на евакуатор або під час буксирування. Причому в останньому випадку – виключно на короткі відстані і на низькій швидкості.