Чому, відкриваючи бензобак у спеку, ми перетворюємо А-95 на А-92
Щоб пояснити процеси, що відбуваються в паливній системі і двигуні автомобіля, доведеться злегка згадати, так би мовити, ази. Переважна більшість бензинових машин, що їздять дорогами України, споживають паливо марок А-95 і/або А-92, де цифри означають показник октанового числа конкретної марки пального. Чим воно вище, тим менше паливо схильне до детонації – вибуху під час згоряння в циліндрах мотора.
Більшість автовиробників про всяк випадок рекомендували водіям користуватися виключно А-95. У дивній надії на те, що він апріорі якісніший і менше шкодить двигуну, ніж А-92.
Нас цікавить дещо інший аспект питання октанового числа. Зводиться він до того, що практично будь-яке паливо цього типу отримують шляхом додавання в отриману на НПЗ фракцію нафти спеціальних присадок, що підвищують його октанове число до потрібного рівня.
Для цього використовується метил-трет-бутиловий етер (МТБЕ). Щоб допомогти читачеві “відчути масштаби”, скажемо, що в А-95, який він заливає в горловину бензобака своєї машини на АЗС, присадки МТБЕ міститься дуже багато – близько 10%.
Добавка 10 % МТБЕ до бензину підвищує октанове число по дослідному методу 2,1-5,9 одиниць, а 20 % — на 4,6-12,6 одиниць, в зв’язку з чим він ефективніший за такі відомі добавки як алкілбензин і метанол. Використання палив з метилтретинним бутиловим етером дещо покращує потужність і економічні показники двигуна.
Цей факт раптово стає важливим після того, як з’ясовуєш таке: цей етер кипить за температури всього лише 55ºС вище нуля. Досить інтенсивне випаровування йде вже при 30ºС. А тепер згадайте, як сильно часом розжарюється кузов машини під впливом сонячних променів влітку. І поставте запитання: де ж опиниться в таких умовах наш МТБЕ?
Правильна відповідь – він мало не весь піде з бензину в пари. А вони випаруються в атмосферу або через вентиляцію бензобака, або коли ми відкриємо його горловину під час заправки на АЗС. Чули характерне шипіння в такі моменти? Це вирушає у вільний політ присадка, яка має забезпечувати октанове число палива на рівні 95. Після – у нас у баку замість нього хлюпається в кращому разі А-92. Або ще менш “октанове” пальне. І цій фізиці з хімією абсолютно начхати на будь-які рекомендації автовиробника щодо якості бензину, який “потрапляє” у вашу машину.
Висновки з вищесказаного можна зробити такі. Перший: намагайтеся не залишати машину на сонці, щоб по можливості зменшити випаровування МТБЕ. Другий: тримайте бензобак максимально повним – щоб присадці фізично не було куди випаровуватися. І третій: спокійно лийте у свою машину хоч 95-й, хоч 92-й бензин. Все одно у спеку його реальне октанове число швидко стане помітно нижчим, ніж на момент заправки. А на скільки саме, одному тільки Сонцю відомо.