Як змусити акумулятор служити довше – секрети експертів
Скільки має служити акумулятор?
Зазвичай свинцева кислотна батарея служить 4-5 років. Формально це багато.
Звісно, відомі й окремі “довгожителі”, які продовжують видавати необхідні ампери аж десять років, а то й більше. Але добре відомі і страшилки, згідно з якими інша батарея не виходжує і року.
Чи реально продовжити батареї життя? У невеликих межах – цілком!
Легка батарея
На жаль, у продажу повсюдно трапляються підозріло легкі батареї, що поступаються за масою 3-4 кг сусідкам по прилавку того ж розміру зі схожими електричними показниками. Секрет простий: виробник заощадив на свинці, обдуривши вас уже на стадії покупки.
Але фізику обдурити важче, ніж покупця. Що більша сумарна площа пластин, то значнішим є струм, який може видати батарея в стартерному режимі розряду, то вищим може бути запас її енергії. А ось використання АКБ з меншою кількістю пластин, ніж у штатної, призводить до зростання щільності струму на їхній поверхні. А це, звичайно ж, різко знижує їхній ресурс.
Порада проста: під час купівлі батареї не лінуйтеся брати з собою безмін і зважувати кілька різних АКБ. Підозріло легкі – в сторону!
Нехороші надмірності
У повсякденності раз у раз трапляються ситуації, що вкорочують життя батареї. Ось лише деякі з них.
Припаркувалися, не вимкнувши освітлення. До ранку батарея глибоко розряджається. Дві-три подібні пригоди – і АКБ може не ожити внаслідок сульфатації пластин.
Перевантажували батарею непомірними струмами тривалий час при непрацюючому двигуні через інвертор – від болгарки до мікрохвильовки.
Ви – любитель гучного і якісного автозвуку, до того ж часто “музикуєте” на тусовках, коли доводиться стояти із заглушеним двигуном.
Ви – турист, який, вибравшись на природу, довго витрачає енергію батареї на освітлення і роботу аудіосистеми.
На морозі не завелися, “посадивши” батарею “в нуль”, і поїхали на таксі, надовго кинувши машину в такому стані. На холоді розряджену батарею з низькою щільністю електроліту може просто розірвати на шматки, та й влітку це здоров’я не додасть.
Постійно їздили міськими заторами з частими пусками мотора. При цьому АКБ не встигала нормально заряджатися. Влітку це ще сходить з рук, але починаючи з осені (темно, холодно і працює багато споживачів струму) нічого хорошого не чекайте.
Куріння – шкідливе?
Прикурювання – пуск двигуна від зовнішньої АКБ за допомогою пари дротів солідного перерізу – саме по собі для батареї нешкідливе, а ось його наслідки бувають сумними. Річ у тім, що автовласник, який пустив-таки мотор, одразу забуває про подію і починає їздити у звичному режимі.
Будь це тривала їзда автобаном – без проблем! А ось при коротких поїздках батарея фактично залишиться розрядженою. Залишків її заряду вистачить, щоб за допомогою зовнішнього джерела разок крутанути стартер, але не більше того! Особливо погано їй буде в умовах міських заторів, тим більше на морозі.
За низьких температур навколишнього середовища АКБ взагалі не приймає заряд, а щільність електроліту залишається низькою – майже вода! Починається промерзання, що супроводжується деформацією пластин і корпусу – це шлях на звалище. Тому, після разового прикурювання, АКБ при першій же можливості необхідно як слід підзарядити, поки ще не пізно. Це обов’язково продовжить її ресурс.
Якщо АКБ не приймає заряд – на жаль, доведеться витратитися на нову.
Думка виробника: недозаряд і перезаряд
Цікаву думку щодо ресурсу висловили фахівці. Вони вважають, що половина успіху залежить виключно від стану автомобіля.
Наприклад, якщо недозаряд призводить до сульфатації пластин, то не менш шкідливий і перезаряд, що призводить до корозії свинцевих струмовідводів. Тому в ідеалі напруга зарядки має бути пов’язана зі стилем їзди власника. Для дідуся, який раз на тиждень вибирається за місто, бажано мати на генераторі 14,4 В, а для таксиста або далекобійника з їхніми шестизначними річними пробігами – 13,8 В.
Чимало сучасних автомобілів коригують напругу, що видається на АКБ, залежно від температури, часу, що минув після пуску мотора і поточного стану батареї.