AutoNews

Коли і як часто потрібно міняти гальмівні колодки

Гальмівна система – не той елемент конструкції автомобіля, на стан якого можна закрити очі. Ефективність уповільнення, а в кінцевому підсумку і безпека багато в чому залежить від гальмівних колодок.

Що таке гальмівні колодки

Гальмівні колодки – це змінні металеві пластини з фрикційними накладками. Саме завдяки їм відбувається уповільнення і зупинка автомобіля.

Розрізняють два типи колодок:

– для дискових гальм. У сучасних легкових автомобілів вони встановлюються як мінімум на передню вісь. В даному випадку для уповільнення/зупинки парні колодки стискають гальмівні диски з двох сторін;

– для барабанних гальм. Сьогодні встановлюються на задній осі бюджетних моделей. Для уповільнення/зупинки автомобіля кожна з двох колодок входить у контакт зі своїм сегментом внутрішньої частини гальмівного барабана.

Підбір колодок полегшує колірна градація їхніх пластин:

  • чорні підходять для повсякденної експлуатації. Зберігають ефективність при нагріванні до 400 °С;
  • зелені допускають більш активну манеру водіння. Зберігають ефективність при нагріванні до 650 °С;
  • червоні встановлюються на моделі зі спортивним характером. Зберігають ефективність при нагріванні до 750 °С.
  • жовті (а також блакитні та сині) підходять не тільки для активного переміщення дорогами загального користування, а й для кільцевих перегонів. Зберігають ефективність при нагріванні до 900 °С;
  • помаранчеві призначені для професійних гоночних авто. Зберігають ефективність при нагріванні до 1000 °С.

Як часто міняти гальмівні колодки

Періодичність заміни колодок визначається:

  • Якістю. До високоякісних належать колодки, які встановлюють на конвеєрі. І їхні аналоги, що мають дещо меншу ефективність, але більший термін служби. Далі йдуть вироби, на пластинах яких присутнє позначення 90R. Такі колодки, дещо поступаючись за характеристиками колодкам першої категорії, мають привабливе співвідношення ціна/якість. Колодки третьої категорії ще дешевші, але можуть спричиняти передчасне зношування гальмівних дисків через жорсткість або нерівномірне зношування фрикційних накладок, а крім того, піднести неприємний сюрприз під час екстреного гальмування.
  • Масою автомобіля. Чим вона вища, тим складніше колодкам погасити інерцію руху.
  • Манерою водіння. Нехтування гальмуванням двигуном і часті гальмування “в підлогу” спричиняють передчасний знос колодок.

Зазвичай у регламенті робіт з технічного обслуговування легкового автомобіля міститься вимога щодо заміни гальмівних колодок дискових гальм раз на 30-50 тис. км. Термін служби колодок задніх барабанних гальм (за наявності), що зазнають менших навантажень, зазвичай більший: до 80+ тис. км.

Тормозные колодки для грузовых автомобилей: особенности эксплуатации в экстремальных условиях

Коли міняти гальмівні колодки

Мінімальна залишкова товщина фрикційної накладки – 2 мм. Про наближення до цього сигналізує:

  • попереджувальне повідомлення на дисплеї приладового щитка. Ця функція присутня далеко не у всіх моделей;
  • безперервний пронизливий скрип, що видається під час контакту з гальмівними дисками спеціальними пластинами-скрипунами, які є у деяких моделей колодок. Поскрипувати під час гальмування можуть і справні нові колодки, поки не притруться, а також, наприклад, після дощу. В останньому випадку дратівливий звук зазвичай зникає після кількох натискань на педаль гальма;
  • вібрації під час гальмування;
  • подовження гальмівного шляху;
  • наявність металевих частинок у чорному нальоті на колісному диску. Це знак посиленого зносу гальмівного диска через спрацювання фрикційної накладки;
  • гучний металевий скрегіт – найнеприємніший варіант. Це знак того, що фрикційні накладки повністю зношені й опорні пластини колодок безпосередньо контактують з гальмівними дисками та/або барабанами, що веде до їх швидкого пошкодження.

Джерело: Dexpens