Як підготувати автомобіль до зими
Холоди вже на порозі, і саме зараз підготовка автомобіля до зими актуальна як ніколи. Машина за мінусової температури зазнає екстрених навантажень, і, якщо махнути на її обслуговування рукою, вам загрожують серйозні та дорогі поломки. Виконавши всі підготовчі заходи як слід, ви не тільки убезпечите себе від проблем, а й продовжите термін експлуатації автомобіля.
Нюансів підготовки авто до зимової холоднечі дуже багато, але в статті піде мова лише про найнеобхідніше. Отже, від вас вимагається…
Поміняти шини
Змінити літні шини на зимові – основа основ і перше, про що має замислитися водій, коли погода тільки починає псуватися. Їхати в шиномонтаж потрібно, коли значення термометра наближається до 7-5оС. Температура нижче згубна для літньої гуми, і їздити на старих колесах уже небезпечно для життя. Краще зробити все якомога раніше – суто з міркувань економії особистого часу, оскільки з кінця жовтня в шинних центрах не проштовхнутися.
Обирайте зимову гуму за умовами, в яких проходить експлуатація автомобіля. Для великих міст, де дороги регулярно чистяться, найкраще підходять фрикційні шини – вони щільніше контактують з асфальтовим покриттям. Однак умовам снігового бездоріжжя актуальніша шипована гума.
Свою зимову гуму варто неодмінно оглянути на предмет тріщин, шипів, що випали, і слідів зносу. Накачайте балони трохи сильніше за літній варіант – на 0,1-0,2 бар. Виміряйте глибину протектора – вона має бути не менше 4 мм (на багатьох сучасних зимових покришках за це відповідає спеціальний індикатор). Якщо вона менша, таку шину використовувати заборонено. Якщо на робочій поверхні спостерігаються мікротріщини або білі плями, варто задуматися про купівлю нового комплекту.
Не нехтуйте зимовими шинами – їхній склад набагато м’якший за шини літнього типу, і він здатний забезпечувати хороше зчеплення не тільки зі сніговими та крижаними трасами, а й тримати авто на асфальті навіть у сльоту, що дуже актуально в разі малосніжної зими.
Порада: Найкращий спосіб заощадити на “перевзуванні” машини – це купити зимові колеса в зборі. Їм не потрібне розбортування і балансування, всі ці операції вже виконали під час складання. Майстру потрібно просто закріпити їх на посадкових місцях – це помітно дешевше численних операцій зі звичайними покришками. До зими якраз розширився асортимент коліс у зборі – вибирайте, що подобається.
Зарядити акумулятор і очистити клеми
Подбати про стан свого акумулятора важливо для того, щоб одним сонячним, морозним ранком не виявити, що автомобіль без “прикурювання” не може зрушити з місця. Зимова ніч не найпозитивнішим чином позначається на стані АКБ, і той дуже швидко втрачає заряд. Взагалі мороз для будь-якої батареї – це випробування на міцність.
Щоб нічого такого не сталося, виміряйте рівень електроліту в кожній банці. Важливий момент: рідина має бути абсолютно прозорою – осад сигналізує про те, що пластини починають обсипатися, і дуже скоро може статися замикання. Якщо рівень низький, то додайте дистильованої води. Щільність електроліту для зими має бути в районі 1,27-1,28 г/см3 ±0,01 г/см3; у Карпатах – 1,29-1,30 г/см3. Якщо підвищити норму не виходить, то доведеться купити новий АКБ.
Акумулятор найкраще під’єднати до зарядного пристрою, щоб дистильована вода добре перемішалася з електролітом, а також якщо вихідна напруга впала нижче 12,5 В. Заряджатися він має щонайменше 8-12 годин, залишаючись під постійним наглядом, тож краще все зробити вдома.
Порада: Також не забудьте оглянути дроти, очистити клеми від окислення і підтягнути контакти, щоб унеможливити коротке замикання і продовжити термін експлуатації АКБ.
Поміняти непрацюючі фари
Освітлення, що правильно функціонує, – один із ключових аспектів безпечного пересування взимку, оскільки їздити лише при світлі дня навряд чи вдасться. Вранці та ввечері автолюбителя врятують лише яскраві фари, а отже, не можна ігнорувати працездатність освітлення. Згодом фари починають мутніти, покриватися брудом, подряпинами і слабшати, тож будь-який кілометр ризикує виявитися для них останнім. Краще побачити проблему заздалегідь і поміняти лампу, яка перебуває на останньому подиху.
Порада: Осіння пора – найкращий час для того, щоб відполірувати постарілі фари і замінити вигорілий “ксенон”.
Провести діагностику двигуна
Протестувати двигун автомобіля на неполадки важливо, тому що навіть незначні проблеми, на які ви закривали очі в літній період, в найнеприємніший момент обов’язково відкриються взимку в новій якості. Ключовим елементом тут є свічки запалювання і електропроводка, які можуть стати причиною проблем із запуском мотора і причиною його поломки. Всі зношені частини доведеться поміняти на нові.
Замінити моторне масло
Міняємо масло до зими для того, щоб воно не загусло на морозі. Через загуслу оливу, яка набагато гірше циркулює системою, деталі мотора будуть сильніше тертися одна об одну і швидше зношуватися під час експлуатації. І це ще не кажучи про те, що двигун із загуслим маслом витрачатиме більше енергії АКБ, і та швидше розрядиться, що критично взимку. Якщо востаннє зміна оливи відбувалася 5-10 тис. км тому, сміливо міняйте на нову.
Порада: Для помірного клімату найкраще взяти 5W-30 або 5W-40, які гарні в будь-яку пору року, адже вони не густіють за -30°С і не псуються за +35°С. Категорія якості для бензинових двигунів не повинна бути нижчою за SJ, для дизельних – CD.
Подбати про теплоізоляцію
Актуальніше цим займатися жителям Карпат, де температура в зимовий період регулярно падає нижче -30оС. Однак автолюбителям з областей з помірним кліматом підготовка “теплого пледа” для моторного відсіку теж не завадить. Жодна система управління не зможе краще забезпечити безпеку автомобіля, ніж це зробить сам автовласник. Іноді така програма здатна навіть нашкодити, якщо вважатиме мотор непрогрітим.
Найефективніше встановити на радіатор теплозахисний екран, добре утеплити кришку капота, встановити теплоізоляційні панелі з боків і внизу рухового відсіку та накрити мотор авто-ковдрою.
Порада: Також можна захистити і салон авто до зими: розстелити матеріал по дну, всередині дверей, на перегородці між салоном і багажником і взагалі на всіх стиках, куди може проникати холодне повітря.
Замінити охолоджувальну рідину та перевірити опалення
Охолоджувальну рідину доведеться міняти тим, хто в теплу пору року помічав, що антифриз підтікає, і його доводилося розбавляти водою або підливати ще. Розбавлений склад обов’язково замерзне взимку, що може виявитися фатальним для мотора. Щоб не ризикувати його цілісністю, старий склад потрібно злити і назад залити новий антифриз. Заміна охолоджувальної рідини, так чи інакше, має відбуватися кожні 50 тис. км пробігу.
Заодно можна переконатися в цілісності системи опалення машини: подивитись, чи немає підтікань з-під патрубків і ущільнень, чи все гаразд зі шлангами і місцями їх з’єднання. Радіатор міг забитися сольовими відкладеннями, і це буде сильно заважати циркуляції охолоджувальної рідини. Старі патрубки, що забилися, краще зовсім замінити.
Порада: Погана робота опалення може бути викликана неполадками у функціонуванні клапана термостата, який теж потребує заміни.
Перевірити гальмівні колодки і замінити гальмівну рідину
Гальмівну рідину потрібно регулярно міняти раз на два роки, а також щорічно оглядати гальмівні колодки. Навіть якщо авто у звичайних умовах зупиняється без нарікань, це не привід ігнорувати огляд. Кожне колесо має гальмувати з однаковим зусиллям, інакше на крижаній дорозі дуже легко опинитися в заметі та спровокувати аварію. Зношені колодки терміново міняємо. Одразу звертаємо увагу, в якому стані перебувають пильовики гальмівних циліндрів – чи немає на них слідів підтікання гальмівної рідини. У гіршому випадку у них зношені манжети і в морози вони будуть текти все більше.
Обробити кузов і скло
Про кузов теж не забуваємо. Через підвищену вологість взимку, рясні снігопади і дешеві солі, які використовують комунальники, навіть новий автомобіль почне іржавіти. Врятувати свою машину можна тільки гарненько обробивши кузов спеціальним антикорозійним засобом. Спочатку потрібно підготувати нижні елементи і відколи ЛФП, як найбільш схильні до іржі. Відколи доведеться попередньо зафарбувати, а вже потім обробляти від корозії. ЛФП покриваємо поліроллю, а нижню частину оберігаємо антигравійним складом або захисною плівкою.
Додатково не варто забувати і про інші елементи автомобіля, які також доведеться покрити спецзасобом для їхнього захисту від шкідливих впливів: скло, фари, дзеркала заднього виду і лакофарбове покриття.
Ущільнювачі з гуми на стиках дверей теж доведеться обробити силіконовим складом. Під час заморозків вони можуть примерзнути і їх легко порвати під час спроби відкрити двері або багажник. Обробку потрібно проводити регулярно після кожного миття. Постарайтеся почати заздалегідь, ще до холодів.
Порада: Після процедури нехай авто трохи постоїть з відкритим салоном, щоб волога з ущільнювачів вивітрилася.
Поміняти щітки склоочисника і залити незамерзаючу рідину
Передзимова підготовка – чудовий привід поміняти щітки “двірників”. За кілька сезонів активної експлуатації вони могли знатно зноситися і вже мало того, що нічого не очищають, а й гидко шкребуть по склу своєю лисою щетиною. Нові “двірники” до зими вам ще знадобляться, коли піде мокрий сніг і ваше поле видимості буде сильно обмежене. Краще спеціально купити їх спеціальний зимовий різновид, який істотно м’якший і не твердне на морозі.
Також обов’язково поміняти звичайну воду в бочці склоочисника на незамерзаючу рідину для очищення вітрового скла від снігу, льоду і бруду. Також переконайтеся, що розпилювачі не забилися і правильно відрегульовані. На російських дорогах, які дуже нерегулярно прибираються, система очищення стекол за допомогою “незамерзайки” необхідна як повітря. Воду не обов’язково зливати, якщо не вдалося витратити її всю – досить розбавити її концентратом “незамерзайки”. Перший час зі слабкими холодами він точно впорається. Якщо нічого не зробити взагалі, то взимку вода замерзне, і її доведеться розморожувати в теплому гаражі або використовувати спеціальні засоби.
Змастити замки
Ще одна неприємність сонячного, морозного ранку – замерзлий замок. Напередодні всередині могла зібратися вода, а вночі добряче підморозило. Результат: запізнення на роботу через необхідність екстрено розморожувати замок запальничкою.
Уникнути цього можна ще восени, якщо залити всередину замкової щілини силіконове мастило і провернути ключ у замку кілька разів, щоб рідина як слід розтеклася по всіх порожнинах.
Порада: Проводити таку операцію рекомендується після кожного зимового миття автомобіля.
Взяти з собою важливі речі
Зимова дорога – це не жарт, і неможливо передбачити, що підстерігає за поворотом і де доведеться здійснювати екстрену зупинку. Щоб виключити якомога більше несподіванок, заздалегідь подбайте, щоб у багажнику завжди лежали:
- Комплект зовнішніх пускових проводів. Він допоможе для “прикурювання” від іншого автомобіля в разі несправності АКБ.
- Буксирувальний трос, якщо доведеться витягувати авто з непрохідних заметів.
- Домкрат на випадок екстреної заміни колеса.
- Щітка для снігу і гумовий скребок для льоду. Перша має бути м’якшою і меншою, щоб не займати зайве місце в багажнику, а другий з еластичною кромкою, щоб не дряпати скло.
- Складна лопата, яка стане в нагоді в ситуації, якщо машина забуксує в глибокому снігу.
- “Антилід” для швидкого очищення скла. Протерти запітнілі вікна можна за допомогою паперових рушників або серветок.
- Присадка антигель для дизельних автомобілів. Її потрібно додавати в бензобак перед заправкою, щоб паливо не густіло на морозі.
- Товсті зимові килимки під ногами пасажирів, щоб вбирати відталий сніг із черевиків.
- А також киньте в багажник робочі рукавички, топірець, молоток і ліхтар – ніколи не знаєш, що і коли трапиться.
Висновок
Як то кажуть “знав би, де впасти, підставив би подушку”, але завдання будь-якого автолюбителя в холодну пору року – забезпечити безпечну і комфортну поїздку собі і своїм пасажирам. Для цього він повинен продумати всі виклики, з якими йому і його машині доведеться зіткнутися суворою зимою.